15.11.12

immigrant

Mul on mitu immigrandist sõpra ja ma olen ka immigrant. 

Lugesin netist üht Soome-teemalist artiklit ja sinna alla kommentaare. Täitsa lõpp. "Soomlased on vaenulikud. Soomlastele ei meeldi eestlased, nad on meie suhtes ebaviisakad ja õelad. Kuradi rassistid, raisk." 
Ma naersin: HA-HA-HA

Üks inimene võib esitada kõik järgnevad väited, tabamata selles mingit ebakõla: 

Need immigrandid, mis nad tulevad siia! (Ja rassistlik sõim.) 
Mina olen siin riigis seepärast, et mul on vaja praegu olla. Ega ma mingi immigrant ei ole.
Need immigrandid võtavad meie ausatelt inimestelt töö ära!
Ma lähen välismaale parema palga peale.
Need immigrandid ei segune kohalikega üldse, keelt ära ei õpi ja hoiavad isekeskis.
Ah, mul pole kohalikku keelt üldse vaja õppida, sest inglise keelega ja käte-jalgadega saab hakkama ja niikuinii suhtlen valdavalt teiste kohalike eestlastega.

Nu ei oska oma kogemust ega iseennast analüüsida, kõrvalt vaadata, konteksti asetada. Nii kahju. Võiks ju osata. Nii paljust jääb ilma, kui sellist asja teha ei suuda.

Aga ega see olegi lihtne.  Mul võttis parajalt aega, et läbida näiteks järgnevad mõttepunktid: 

Üks: 
Jaapanlased pole sugugi kõik üht nägu. (Selleni jõudsin kohe. Piisas mõne jaapanlase lähedalt nägemisest.)

Kaks: 
Eestlased on kõik üht nägu - tähendab, eestlaste seas on nii, nagu jaapanlaste ja teistegi rahvaste seas, olemas loetud arv näotüüpe ja siis pisikesed variatsioonid teemal. 
See, et ühel on silma värv lähedalt vaadates rohkem sinakas ja teisel hallikas, ühel juuksed värske kartuli ja teisel talvise kartuli koore värvi, ei mängi välimuse üldpildis nii palju rolli, kui meile meeldiks mõelda. Seda eriti juuksevärviajastul.
Lõppeks oleme kõik inimesed - kahe silma, ühe nina ja suuga...

Kolm: 
Väide 1: eestlased on üht nägu. 
Väide 2: mina olen eestlane. 

See on see keeruline osa: nende kahe väite põhjal loogilise järelduse tegemine võttis terve igaviku. Sest kogu maailmas olen ainult mina endale omase erilise näoga, eksole. 

Immigrandiks olemisega on sama lugu: kõik teised on immigrandid. Need korealased ja need hiinlased ja... Mina vä? Ei, mina lihtsalt hängin siin. 
Ja kui keegi tõesti minu Jaapanisse elama kolimise lugu kuulata tahab, siis räägin neile armastusloo. Nood teised räägivad kindlasti sellest, kuidas nad parema elu peale tahtsid saada, sest muid lugusid neil ei ole - nad on ju immigrandid. 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar